BF1.png
 

Programmering

Spelprogrammerarens arbete har en teoretisk utgångspunkt och skiljer sig ofta inte så mycket från programmerare i andra branscher. Arbetsuppgifterna består till största delen av att skriva kod som “ger spelet liv” genom att skapa funktioner och logiska samband. Programmeraren bygger ramen och verktygen som gör att spelet fungerar. Spelprogrammerare delas ibland upp i gameplay, tools och engine programmer.

En lead programmer, en typ av överordnad programmerare, deltar i förproduktionen med ansvar för vad som är programmeringsmässigt möjligt. Lead  har även ansvar för att dela upp designdokumentet till mindre programmeringsbara delmål och att deadlines för dessa hålls. En lead programmer samarbetar med producenten för att planera och utvärdera arbetets omfång i förhållande till tid och resurser.

Hur utbildar man sig till spelprogrammerare?
Man kan utbilda sig till programmerare på de flesta tekniska universitet och högskolor. Man bör däremot vara medveten om att det oftast inte är med inriktning på spel. Vill man därför utbilda sig med andra som har samma mål med sin utbildning bör man välja ett lärosäte med inriktning på spel. Är man intresserad av att studera på en högskola så kan man välja Högskolan i Skövde, Uppsala Universitet eller Luleå tekniska universitet. Har man istället siktet inställt på kvalificerad yrkesutbildning så är det PlaygroundSquad eller The Game Assembly.

I Arbetsförmedlingens Yrkeskategoriseringsdatabas hittar du detta jobb under SSYK 2131 Systemerare och programmerare. De olika benämningarna som databasen definierar är följande:

  • Programmerare, computer games
  • Programmerare, console games
  • Programmerare, mobile games
  • Programmerare, handheld games
  • Programmerare, web games
  • Quality Assurance/Speltestare